Zakrztuszenie dziecka w żłobku – sekundy, które decydują o życiu


Zakrztuszenie dziecka w żłobku – sekundy, które decydują o życiu

Małe dzieci poznają świat przez smak i dotyk. W żłobkach to codzienność – kawałek jabłka, zabawka, okruszek bułki… Wszystko może trafić do buzi. A w ułamku sekundy – do dróg oddechowych.

Zakrztuszenie dziecka to jeden z najgroźniejszych stanów nagłych w placówkach opiekuńczych. Dlaczego? Bo dziecko nie powie, że się dusi – a czas na reakcję jest liczony w sekundach.


Co to znaczy, że dziecko się zakrztusiło?

Zakrztuszenie to częściowe lub całkowite zablokowanie dróg oddechowych przez ciało obce. Może do niego dojść podczas jedzenia, zabawy, a nawet śmiechu.

Wyróżniamy dwa typy zakrztuszenia:

  • Łagodne (częściowe) – dziecko kaszle, oddycha, próbuje usunąć ciało obce samodzielnie.
  • Ciężkie (całkowite) – dziecko nie może mówić, kaszleć ani oddychać. Pojawia się sinica, panika, osłabienie.

Jak reagować? Pierwsza pomoc w przypadku zakrztuszenia niemowlęcia (0–12 miesięcy)

  1. Upewnij się, że dziecko naprawdę się dusi (nie płacze, nie kaszle, sinieje).

  2. Ułóż niemowlę twarzą w dół na swoim przedramieniu (główka niżej niż tułów).

  3. Wykonaj 5 energicznych uderzeń w plecy między łopatkami.

  4. Jeśli to nie pomogło, odwróć dziecko na plecy i wykonaj 5 uciśnięć klatki piersiowej (jak przy RKO, ale wolniej i precyzyjniej).

  5. Powtarzaj cykle do momentu usunięcia ciała obcego lub utraty przytomności.

Pierwsza pomoc u dziecka powyżej 1. roku życia

  1. Zachęć do kaszlu, jeśli dziecko oddycha.

  2. Jeśli nie może oddychać:
    - Stań za dzieckiem, pochyl je lekko do przodu.
    - Wykonaj 5 uderzeń w plecy.
    - Następnie 5 uciśnięć nadbrzusza (manewr Heimlicha).

  3. Na zmianę 5 uderzeń i 5 uciśnięć, aż do skutku lub utraty przytomności.

  4. Jeśli dziecko straci przytomność – rozpocznij resuscytację krążeniowo-oddechową i wezwij pomoc (112).

Zakrztuszenie w żłobku – czy można się przygotować?

Tak! Właśnie dlatego warto wdrożyć w placówce:

  • Szkolenia z pierwszej pomocy pediatrycznej dla całego personelu.
  • Procedury postępowania – kto reaguje, kto dzwoni po pomoc, gdzie znajduje się apteczka.
  • Ćwiczenia praktyczne – warto powtarzać procedury regularnie, również z wykorzystaniem fantomów.
  • Wyraźne oznaczenie punktu pierwszej pomocy – w każdej sali i na korytarzu.


W przypadku zakrztuszenia każda sekunda ma znaczenie. Opiekunka, która wie, jak pomóc, może uratować dziecku życie, zanim pojawi się pogotowie. A to właśnie od takich ludzi zależy bezpieczeństwo najmłodszych w żłobkach.

Zadbaj o przeszkolenie personelu – zanim zdarzy się coś, czego można było uniknąć.